Hyttedagbok 21-23 september

For de som ikke er kjent med konseptet «Hyttedagbok» Så er det et innlegg fra hytteturen. Ja, en dagbok. Jeg skriver i ord og bilder gjennom hele turen. Mange ganger om dagen. Deler også egne tanker og ideer. Det har blitt en tradisjon de siste par årene. Så da får lesere på en måte, være med på turen.

Endelig var det rom for et par dager på hytta. Vi vet ikke om muligheten byr seg flere ganger før vinteren. Så vi må pakke litt sammen. I dag har fruen og jeg vært sammen i 5 år. Så kan jo hende det blir litt feiring til kvelden. Er meldt tåke og surt. Så varme klær er pakket ned. Akkurat nå er jeg på jobb i butikken fram til klokken 14. Men vi reiser rett etter det, må bare handle litt først.

Klokken var 17.30 da vi ankom hytta. Det var fuktig luft, grått og 14 grader. Inne var det under 10. Så det var bare å fyre opp med en gang etter utpakking. Så fikk vi satt oss litt ned, med en kald pils. Ikke like ille med hyttepils på høsten, som om sommeren. Uten kjøling så er man vant til varm drikke om sommeren. Nå holdes øl, juice og brus seg kaldere.

Heidi og Cian ville slappe av litt inni hytta. Så da var det fram med fiskestanga for min del. Når litt fiske før mørket senker seg.

Kjente roen i kroppen ved vannkanten. Skuldrene er enda litt høye, men de senker seg nok de også. La stresset hjemmefra slippe taket. Fiskelykke for meg dette. Nei, får ikke så mye fisk akkurat. Men jeg føler lykke når jeg får sitte ved vannkanten. Med stanga i hånda. Ja, altså fiskestanga. Er ikke helt rar heller da, bare litt Lykke er å endelig ha litt tid til fisking.

Ser røyken fra pipa på hytta stiger til vers. Må vel begynne å bli godt og varmt inne for de to andre nå. Ja, hytta er ca. 17-18 m2. Så går ganske så fort å varme opp. Skulle bare vært isolert i tillegg. Det hadde vært luksus for oss. Dette er kun sommerhytte slik det er nå. Skulle ønsket meg en helårshytte. Hadde trengt det for lading av batterier på det halvåret også.

19.30 varmet jeg opp chiligryte som jeg hadde med hjemmefra. La ut oppskrift på den på fredagen. Det varmet godt på en kald høstkveld.

Litt over klokken 20 var det bare å få på litt lys ute. Da var det mørkt. Kun batterilys og stearinlys som gjelder her.

Vi kosa oss skikkelig utover i de sene nattetimer. Pratet masse skit, og hørte på musikk. Ja, sang med gjorde vi også. Av full hals faktisk. Glad ikke noen hører oss her. Vi hadde det i hvert fall kjempegøy. Helt til det plutselig var natta for begge to. Da nærmet klokken seg tre. Da hadde jeg vært våken i 22 timer. Så senga gjorde godt da.

Søndag

Sov lenge til meg å være. Helt til klokken 8 faktisk. 13 grader og litt grått i dag. Det var bare å få på kaffe. For det trengtes det mye av.  Var en litt tung start på dagen. Det er baksiden av medaljen det. Men skal man være helt på natta, da må man være det på dagen også. Øynene føles sååå tunge. Og halsen som sandpapir. Det løsner seg nok snart. Kaffe er alltid kuren der.

Men der tok jeg feil. Jeg var så trøtt, at jeg gikk inn å la meg igjen. Kroppen trengte litt mer hvile. Klokken 10.20 sto vi alle tre opp igjen. Litt mer kaffe og noen brødskiver hjalp godt da. Sol nå og 15 grader. Ser ut som det blir en fin dag. Skal starte å rydde sammen litt ting ute. Fylle på med litt einerbærbusker rundt hytta. Det skal visst skremme bort mus. Aldri prøvd, men verdt et forsøk. Var ganske mange mus i fellene da vi kom i går. Må få ned bestanden litt før vinteren. De har mange måneder på seg til å komme inn i hytta.

Nå er klokken 11.16. Heidi og Cian gikk inn. Slappe av med litt lydbok. Så da gikk jeg for å fiske litt. Så fantastisk deilig ved vannkanten i dag. Fikk besøk av to bevere. Jostein Bever og kona. De er ofte og hilser på. Så de mye mer, da vi hadde båten på vannet. De var veldig nysgjerrige på den. Svømte ofte rundt den både utpå vannet, og når den lå i vannkanten nedenfor hytta. Er jo en gammel beverhytte vi har. Brukt til beverjakt av tidligere skogseiere. Jeg vet en kamerat var her på beverjakt i vår. Fikk tilsendt film herfra. Greit å beholde antallet litt nede her. For et par år siden, var det ganske mange her. Vi vil jo ha de her da, men ikke i hopetall. De gjør en del skade.

Jeg fisket litt, så ryddet jeg utemøbler og utepynt. Så fisket jeg litt til. Møbler skal inn i Rorbua. (Bålbua) men vi skal bruke den til kvelden. Så møbler ligger klart til å sette inn i morgen. Litt beskytta før vinteren.

Heidi hadde sovnet på sofaen. Og jeg hørte Cian mase. Så da hentet jeg han ut. Så fikk han spise litt. Alltid god matlyst på hytta den gutten. Så elsker han å jakte mus. Kan holde på hele kvelden. Han får tak i de også. En god musefelle han der. Bruker mye energi på det. Så da sover han godt på natta her. Utenom musejakt, så vil han kun være inne. Trives best inne han. Ikke glad i sol, og fryser om vinteren. Har ikke vinterpels, så fryser lett. Må bruke klær når det er minus ute.

Så etter han hadde spist, gikk han inn og la seg sammen med Heidi. Jeg tok turen for å samle sammen litt kvist og kvast til bålkos. Hører liksom med på kvelden det. Ikke i går da, for var sliten da vi kom hit. Så ville bare slappe av. Ikke fly rundt i skogen med vonde ben.

Etter å ha samlet sammen kvist og kvast, var det på tide med litt mer fisking. Bare slappe av ved vannkanten. Ser masse vak da, men jeg fisker med krok. Som de tydeligvis sjelden har lyst på. Burde gå over til flue kanskje, på slike dager i hvert fall. Musvåken flyr rundt her og hyler. Skjønner ikke hvorfor de varsler gnagere før de angriper. Er det et  psykologisk spill de driver med tru. Jegere skal jo være stille..musvåken..ikke så veldig stille nei.

Trur Heidi har slik fibro-sovedag i dag. Får ofte det på hytta, for da får hun slappet av. Ikke et jag etter å måtte gjøre ting hele tiden. Slik det er hjemme. Nei, er godt at hun får slappet av litt. I morgen er det hjem til hverdagen igjen. Mina kommer hjem på ettermiddagen. Har jo kun en unge som bor hjemme nå. De vokser så fort til disse ungdommene våre.

Etter litt fiske, så vasket jeg grillen og brente den ren. Vet aldri hvor mange mus som har det gøy inni der. Så vasker og brenner ren for hver gang. Ikke så mye gass igjen nå. Så må nok få litt påfyll. Kan jo hende vi klarer å komme oss hit en tur eller to til før vinteren.

På middagsmenyen i dag, står det baconburger med cheddar. Enkel og grei mat på hytta det. Tok en litt tidlig middag i dag. Så kan man slappe av resten av dagen. Litt fisking og bålkos høres ut som en god plan.

Rart å tenke på at Heidi og jeg har vært sammen i 5 år allerede. Ja, hadde 5 årsdag i går. Og vi har vært gift i 1.5 år. Tiden flyr virkelig fort i godt selskap. Heidi som er like rar som meg, med samme teite humoren. Ikke rart vi passer så godt sammen.

Veden til bålkos er nå sagd opp. Kvist, kvast og noen kubber. Så skal nok holde varmen til kvelden. Har vært en varm dag da. Så ikke sikkert det blir så kaldt. Trenger ikke noe mer varme i hytta. Holdt med å fyre i går. Fikk varme i veggene da. Så holder seg greit i mens vi er her. Er døden å sover der inne i over 30 grader. Det har vi gjort mange ganger. Har vært her på høsten når det bikker minus på natta. Da må jeg ha vekkerklokke på, for å fyre på natta. Annen hver time må det ved på. Ellers fryser vi ihjel. Den tømmerhytta her er ikke mye tett nei, men tett nok til at vi har holdt mus ute et par år.

Drømmen er jo en isolert hytte som vi kunne brukt hele året. Får aldri råd til det da, og hytter på åremål er blitt svindyrt. Billigere hytter, da må man gå et par kilometer. Det har ikke vi helse til. Og ingen av oss kan gå på ski. Begge har ødelagte knær og hofter. Så ski og skøyter må vi holde oss unna. Skal man i tillegg ha hytte ved et fiskevann. Ja, da stiger prisen igjen. Og fiske er viktig for meg. Kan ikke ha hytte uten fiskevann. Her har vi 20 meter ned til vannkanten. Helt perfekt!

Å pusse opp og isolere den hytta her, det blir dyrt. Så blir bare med drømmen trur jeg. Skulle nok vært en større influenser. Ja, en av de som tjener penger. Der er ikke jeg helt enda, men kanskje en gang. Tar tid å bygge opp noe, så får bare håpe vi overlever. Så kanskje vi går med overskudd med tid og stunder. Krysser fingrene for det

Vi har jo ikke noe annet valg enn å fortsette å prøve. Har i hvert fall bestemt meg for at, om det blir en ny kokebok, så vil jeg ha et forlag i ryggen. Vi kan ikke ta de store utgiftene selv en gang til. Så det er nok tryggest, trur jeg. Uansett har jeg ingen planer om ny bok før høsten neste år. Så har enda god tid til å se hvordan ting går. Fokuset nå er begge butikkene og nettsiden. Og det vil det være i lang tid framover.

Planen er å utvide nettbutikken. Gjøre den mer allsidig med mange flere alternativer. Det holder ikke med det utvalget vi har nå. En annen ting er reklame. Vi må nå ut til mange flere. Et reklamebyrå er svindyrt. Så dette må vi gjøre selv. Har fått en dyktig kar til å lage videoer for oss framover. Nå har vi jo 98% av reklamen på Facebook, men vi må inn på Googlesøk, Snap, TikTok, Instagram etc etc. Også. Vi må nå ut til mange flere.

Vi prøvde oss på 14 dager reklame i nettaviser rundt i Norge. Det var ikke verdt pengene. Men da har vi prøvd det. Kanskje nærmere jul vil hjelpe litt. Folk har dårligere kjøpekraft nå. Bruker ikke penger unødvendig. Slik er jo vi det også, så skjønner det veldig godt.

Jeg er i hvert fall glad for at jeg får holde på med noe jeg liker. Ikke alle som har mulighet til det. Så jeg er evig takknemlig der. Nei, får vel gå ned til vannkanten igjen. Kvelden nærmer seg nå. 17.30 allerede.

Nå er jeg skikkelig gåen i skuldre, armer og røva. Blitt mange timer med fisking kjenner jeg. Kun ett napp. Det er alt man har fått. Mistet tre sluker da, så det er jo noe. Nei, er vel tid for litt bålkos nå. Så får mer fisking vente til i morgen tidlig.

Det ble en koselig kveld i Rorbua. Varmen fra bålet gjør en så trøtt. Så til slutt satt vi bare og gjespet. Da var det like greit å ta kvelden. Så var i seng til klokken 22. Var godt å krølle seg sammen under dyna.

Mandag

Våknet klokken 7.30 i dag. Kaffen står og trekker, og lyden av skogsmaskiner fyller skogen her. Da er de tydeligvis ikke ferdig nei. Har holdt på et par måneder nå. I dag skal vi hjem igjen. Tilbake til hverdagen. Må pakke sammen alt her først. Møbler skal inn, grill skal dekkes til. Inne i hytta skal ting henges under taket i sekker. Er ikke sikkert at vi kommer oss hit før vinteren. Så da må det gjøres i dag. Alt av mat som ikke tåler vinteren, må bli med hjem. Så kan fort hende vi må gå et par turer til bilen i dag.

Men før man begynner på noen ting. Så er det litt fiske før frokost. Været er grått og surt i dag. 12 grader viser måleren. Kjennes kaldere ut syns jeg. Meldt regn utpå dagen i dag. Ser nesten ut som om det skal starte hvert øyeblikk.

Klokken 9 startet jeg å pakke vekk alt ute. Alt av lys ned i kasser. Møbler er stablet inn i Rorbua. Grill er vasket og fått på seg jakke. Har kun utekjøkkenet igjen. Må stables i kasser der også. Ikke vits at panner og kasseroller henger framme i vinter.

Etter Heidi og Cian sto opp, pakket vi alt i hytta også. Alt av puter, tepper, dyner etc ble hengt i sekker under taket. Mat ble pakket ned. Så spiste vi frokost og vendte nesten hjemover.