Hyttedagbok 11-13 august 2024

Da var det endelig mulighet for en liten hyttetur igjen. Det har vært travle tider i det siste. Så nå skal det bli godt med en liten time out. Vanligvis når jeg har skrevet hyttedagbok, så har dere fått bilder i teksten. På den nye nettsiden vår, kommer bilder i bunn. Så da blir det ikke like mange bilder. Velger heller ut noen bilder fra turen. Skrive kan jeg gjøre som vanlig.

Det er søndag og værmeldingen for disse dagene ser ikke så ikke ut. Skal komme litt regn på tirsdag ettermiddag, men da er vi jo på vei hjem igjen. På denne turen har vi med to av ungdommene. Hun tredje flyttet til Oslo på torsdag for å studere. Lykke til i Oslo Hannah❤️

Klokken var 12.30 da vi ankom hytta. 1.5 times kjøring, så litt bæring av bagasje. Det var så godt å komme hit igjen. Alle gikk rett i avslapningsmodus. Så deilig da. Akkurat det man trenger nå.

Jeg tok noen kast med stanga. Hadde et par napp, men ingen sprellende ørret på land.

Alle sammen var litt sultne. Så vi stekte oss noen burgere på grillen. Da ble det tidlig middag i dag. Solen varmet noe inn i granskauen. Så ble litt hett på terrassen. Er en god del vind, så det hjelper litt.

Ungdommen satt seg til å spille. Heidi og Cian la seg på sofaen. Jeg satte meg ved vannkanten. Ble fort litt varmt å sitte der også. Så trakk opp i skyggen ved hytta. Var ennå litt i matkoma etter middag. Så trøtt, så trøtt…hadde gjort seg med en liten middagshvil.

Jeg lot meg friste av tanken. Så jeg la meg en times tid på en madrass i hytta. Heidi hadde sovnet på sofaen. Ungdommen var ute og sanket litt ved til bålkos i kveld. Skal også være meteorsverm og muligheter for Nordlys disse kveldene. Så vi får se da, om det er mulig å se noe. Brillene mine ligger i bilen, så jeg ser vel ingenting uansett.

Ble sittende en god stund ute med ungdommen. Snakket om livet og masser annet. En hyggelig stund. Klokken var 19 da Mathias gikk første tur på fjellet etter mobildekning. Noe som er ganske utrolig. Vanligvis er han der en halvtime etter ankomst hytta. De gleder seg til søillkveld snart. Det er ønske om kortspillet hopp i havet. Så da blir det nok det. Så får vi se hva mer det blir.

Guttungen og jeg tok først noen runder med dart. Der sønn måtte se seg gruset av far med dårlig syn, alle rundene.

Etterpå ble det kortspill inne i hytta. Mina vant fire runder, Heidi vant en, jeg vant en, og Mathias ingen. Måtte trøste han med: de som har uflaks i spill, har hell i kjærlighet

Guttungen og jeg satte oss ved bålet da det begynte å bli mørkt. Satt der og pratet drit utover kvelden. Klokken 23 forsvant han opp på fjellet i mørket. Måtte skrive gif natt til kjæresten. Er jo litt søtt da. Han var tilbake etter ett kvarter.

Da var det tid for senga. Alle sammen var trøtte nå. Så etter litt tannpuss, så var vi under dyne litt før midnatt.

God natt

Mandag

Våknet klokken 7 til en ny dag. Sola skinte, disen lå over vannet og det var 10 grader. Ingen fuglelyder fylte luften, men lyden av skogsmaskiner. Ja, de holder fortsatt på borti her. Var ganske mye stokker som var stablet langs veien da vi kjørte opp hit i går. Og veien var ganske gjørmete og sporete. Så greit at vi tok Volvoen hit. Kaffe er kokt, står og trekker nå. Har både genser og jakke på. Er ikke mye sommer nei. Går fort mot høst nå. Blir vel som i fjor. Det var da brått høst, og vinteren kom allerede i oktober. Så er vel ikke så lenge før vi må ta veden inn hjemme.

Vi såg foresten ingen antydning til Nordlys eller meteorer i går kveld. Var også skyfri himmel.

Etter frokost i dag (11 tiden) skal vi ned til Stathelle en tur. Og ungdommen ville være med. Jeg handlet kun inn til middag i går på lørdagen. Så da må vi ha noe til i dag og i morgen også. Er en halvtimes kjøretur hver vei. Men nå er det litt kaffe, så skal jeg fiske litt. Er nok enda 3 timer til de andre står opp.

Den første halvtimen ved vannkanten var kald. Disen lå ennå tykt over vannet. Noe som kjentes godt på tær og fingre. Utrolig at vi ikke er halvveis i august enda. Skal ikke være så kaldt nå. Etter en halvtime begynte solen å varme litt mer. Jaget vekk disen igjen, og vannflaten fylte seg med ivrige insekter som varmet seg i sola. Jeg måtte opp til hytta for å varme fingrene på en varm kopp kaffe. Så fikk jeg prøve litt igjen. Må kjøpe noe flere sluker i dag. Mistet en god del nå. Er kommet et forbanna tre under vann på høyre side. Og venstre side er det fullt av vannliljer. Er nå jeg savner båten. Trur jeg jeg orker å fikse en ny båt i år. Er så sent på sommeren. Og hvem vet om jeg får noen turer hit i september/oktober etter kne operasjon. Det vil tiden vise.

Etter et par timer med fiske, så gav jeg opp for nå. Ikke ett eneste napp engang. Det vaker litt, men meg vil de ikke til. Vannstanden har sunket med rundt 40 cm siden vi var her for tre uker siden. Og setter meg så mye lettere fast i liljer og drit nå. Hadde jeg hatt båt nå, skulle jeg fått fjernet både liljer og trær som er utenfor her. Har akkurat en renne jeg kan kaste ut i, og kommer jeg litt utenfor. Ja, da er det masse drit under vannoverflaten. Så her trengs litt opprydning. Det får bli en annen gang.

Klokken nærmer seg 9.30. Ikke hørt noe til de fire andre enda. Skogsmaskinene har også hatt en lang pause. Så hører kun insekter, fugler og noen vak nå. Akkurat som det skal være i skogen. Sulten er jeg også, men får vente på de andre.

Mens jeg ventet tømte jeg Bål Gunnar for aske og dritt. Ikke tømt på 3 år. Så jeg gravde meg 30 cm ned. Der var spiker, glass, rester av 50 alu.former. Ikke rart det har brent dårlig. Det var faktisk så tettpakket. At det var en stor maurtue på binnen med tusenvis av maur. Utrolig at de har overlevd timesvis med bålbrenning. Det sier jo litt om hvor tettpakka det var nede i bålet. Men nå er det i hvert fall tømt. Så da hjelper nok det til kvelden.

Klikken 10 sto Cian, Heidi og Mina opp. Måtte vekke Mathias rett etterpå. Må jo ha litt frokost før vi skal dra til Stathelle. Mathias fortalte at himmelen var lilla da han var på do i natt. Så han fikk sett Nordlys. Så vekte han ikke oss. Han tok bilde da.

Etter frokost dro vi avgårde. Fikk handlet litt mat, nylon og nye kroker. Da vi kom tilbake fikk guttungen øvekjøre litt på grusveiene her nede. Det gikk jo bra. Tilbake på hytta tok vi oss noen brødskiver. Så byttet jeg nylon på stanga, og satte meg i vannkanten igjen. Må jo teste it de nye fristende krokene. Ja, jeg hadde lyst på de. Så da vil sikkert ørreten også ha de. Satser på det i hvert fall.

Merket fort forskjell med mye tynnere nylon. Økte kastelengden fra 30 til 50 meter. Og det hjelper godt med når man bare får tak i sluker på 12g og nedover. Var innom 3 butikker i dag. Fikk ikke fisk da, men prøver igjen etterpå.

Mina ville også fiske litt, så hun overtok plassen. Imens spadde jeg fram en liten sti ved hytta. Den hadde grodd litt igjen med mose og jord. Mye vann fra takrenna som har dratt med seg. Men nå er stien åpen igjen.

Heidi gikk for å plukke blåbær. Må ha med litt hjem i morgen. Trenger ikke så alt for mye, har en del i frysa hjemme også.

Må lage litt middag også. Ungdommen ønsket kylling til middag. Så kjøpte ferdigstekte kyllinglår, salat og potetsalat. Enkelt og greit. Skal ikke være så avansert på hytta. Her har jeg fri. Lager ellers mat hele tiden. Så da er det helt ok å gjøre det lettvint.

Det gjorde godt med litt mat. Ååååå så trøtt man ble etterpå. Så konemor og jeg tok oss en liten middagshvil. Det gjorde også godt. Klokken var nå 19. På tide å koke litt ny kaffe. Ungdommen forsvant på fjellet. De hadde fått vite hvem de skulle gå i klasse med. Så det måtte de jo studere litt. Mathias skal starte andre året nå. Tømrerlinja skal han på n, i Skien.  Mina starter på første året studiespes. I Bø.

Etter litt kaffe var det tid for litt fiske igjen. Ble bare noen kast før det var tid for spillkveld. Det ble både kort og dart. Jeg vant et par runder. Etterpå var det full musejakt ute. Cian og Mina jaktet mus. Har vært noen av de på denne turen. Må nok sette ut litt feller. Kanskje hoppe over bøtte og bamsemums Har vært musebæsj i matskåla til Cian flere ganger allerede. Så lenge vi ikke får de inn i hytta, så er det greit. Men må holde bestanden litt nede her. De har god tid gjennom høst og vinter til å finne veier inn.

Etter spill så fisket Mina litt, og jeg overtok etter noen kast. Prøvde en halvtime, men det var som en fisketur i Finnmark. Millioner av mygg i kveld. Så ble mest en plage. Klokken nærmet seg 22, så fyrte heller opp i Rorbua. Det hjalp ganske mye at jeg tømte Bål Gunnar tidligere i dag. Nå varmet det som bare det. Og det holdt myggen borte. Mathias stakk på fjellet. Heidi, Mina og Cian ligger inne på sofaen alle tre. Så da er det bare å sitte her da. Nyte naturen og roen.

Det var deilig å sitte ved bålet utover kvelden. Satt sammen med guttungen. Hørte på ugla som fløy fra tre til tre. Så fredelig å høre på den. 23.30 var det tid for tannpuss. Alle var i seng rett etter det. Vi ble liggende å fjase og le fram til 0.30 før vi sovnet.

Tirsdag

Våknet klokken 6.15. «Fiske, fiske, fiske» sa jeg til meg selv. Så spratt jeg opp. Det var bare å få på kaffe. Vindstille og 11 grader denne morgenen. Ingen lyder av skogsmaskiner enda, men kommer vel om ikke så lenge. I dag skal vi hjem. Kjører guttungen til Langesund først. Da er ferien over hos far.

Hadde vært godt med et par dager til her, men må nok hjem ja. Butikken er åpen igjen i morgen. Må nok ned allerede i kveld. Skrive ut og pakke bestillinger som har kommet de siste dagene. Posten skal fram som det heter. Det var uansett både godt og koselig med en hyttetur. Trur ungdommen har kost seg litt også.

Etter et par kopper kaffe gikk jeg ned til vannkanten. På tide å fiske litt igjen. Skulle det bli to hytteturer på rad uten fisk. Har kun vært noen napp å få. Er deilig og fredelig å sitte ved vannkanten tidlig på morgenen. Bare nyte stunden og naturen.

7.15 kjørte skogsarbeiderne forbi. Så da setter de nok straks i gang. Sent ute i forhold til i går. Da var de allerede i gang klokken 7.

Det tok ikke mange minuttene før morgenstunden var ødelagt. Pip, pip, pip var det eneste man hørte nå.Er nesten som å være på en industriplass. Kanskje ikke så ille da, men dere skjønner hva jeg mener. Er i hvert fall ikke det man ønsker å høre på hytta. Satser på at de er flink å rydde opp etter seg. For de 50 cm dype hjulsporene vi såg over alt i går, er ikke mye pent. Og satser på at de fikser parkeringen vår. For akkurat det samme der. Greit at jeg kjører XC-70, men det får da være måte på.

I åttetiden kjørte det en svær trailer forbi. Var litt redd for at den ikke skulle komme seg forbi bilen vår. Er bare bredde til en bil på disse skogsveiene, men jeg står uti grøfta. Den lurte seg sakte forbi. Etter ei stund kom den tilbake med skogsmaskinene på. Arbeiderne kjørte også ut. Får se når vi kjører ut etterpå, hvor de skal holde på nå. De har jo tatt litt over alt her inne. Så kan jo hende de er ferdig. Akkurat nå er det i hvert fall ingen pip, pip, pip.

Det begynte å småregne litt utover morgenen. Fisken begynte å vake litt. 10 meter fra der jeg satt, var kilosfisken tre ganger over vannflaten. Hjalp ikke meg så mye da. Uansett hvilke farger jeg tilbydde de, så bet de ikke på. D va da som svarte!!

Er vel slik som med spill. Uhell i fiske, betyr hell i kjærlighet. For når jeg tenker etter, så fikk jeg mye mer fisk før jeg traff Heidi. Kun blitt 20-30 ørret de siste fem åra. Heidi er jo gullfisken min da. Får trøste meg med det.

Lurer på når de andre skal stå opp i dag. Klokken går mot 9.30 nå. Ikke noe å stresse for sånn egentlig. Har ikke noe tidsskjema for når vi skal dra i dag. Tar det som det kommer. Jeg får heller fiske litt til. Ble litt grått nå, så håper det hjelper.

Rundt klokken 10 våknet de andre. Etter litt ble det frokost på hele gjengen. Ungdommen startet å rydde og pakke rett etterpå. De ville hjem. Så planen om grilling før hjemreise, gikk ut av vinduet. Før klokken 12 var vi på vei hjem. Og var hjemme i Lunde kokken 14. Så da var den turen over.